הכנה לבחינה בספרות: ניתוח הסיפור "עץ התפוח"

השוואה לגן-עדן
בסיפור מופיעים שני גנים. הגן השני, דומה מאוד לגן עדן במאפיינים שלו. להלן השוואה:
 
גן עדן
הגן השני
תאור
– קסום.
– "כל עץ נחמד למראה וטוב למאכל".
– עץ החיים ועץ הדעת אסורים.
– קסום.
– עצי פרי לרוב.
– דשא סמיך.
– העץ האסור: האב ציווה לא לאכול מפרותיו.
אוכלוסיה
– אלוהים, אדם, חווה הנחש וחיות אחרות.
– האב, ילדיו והחבר.
אכילת הפרי
– ברגע שאדם וחווה נגסו מפרי עץ הדעת, נפקחו עיניהם לכל תאוות החיים.
– אדם וחווה הפרו את צו האל וגורשו מגן-עדן.
– אכילת התפוח הייתה ברשות האב.
– בעקבות האכילה, נפקחו עיני הילדים וראו שאביהם אינו כליל השלמות.
– חל אצל הילדים תהליך התבגרות, ראייה אמיתית של החיים – לטוב ולרע. הם גורשו מ"גן העדן של הילדות".
השוואה בין שני הגנים בסיפור
 
גן הפרא
הגן השני
שם
גן הפרא
————————
מיקום
מאחורי גינת הירק.
מרוחק ומסותר מהבית, נח למרגלות הגבעה ונשתרע עד לקצהו של שדה המרעה.
שימוש
– פירות.
– תליית כביסה.
– פירות.
אווירה
לא נהגו להיכנס לגן הזה.
אסור לגעת בעץ התפוח.
הדמויות
האב – האב היה אדם מאוד שקול ועבד קשה מאוד בשביל כספו. עקב כך, תמיד עסק בשאלה האם עשה שיקול נכון. האב נהג להגן על רכושו ולא נתן לאף-אחד מלבדו לגעת בעץ התפוח.
הילדים – לא נמסר הרבה מידע. הסיפור מסופר מזווית העין שלהם.
החבר – עושה את עצמו מבין גדול בעצים. הוא "גילה" את עץ התפוח בעת ביקורו בגן.
כינויי העץ
העץ האסור – העץ השמור מכל שלאף-אחד אסור לגעת בו.
העץ הנפלא – פירות העץ מובחרים ומיוחדים.
המוטיב* בסיפור
המוטיב בסיפור זה הוא גילוי כיוון שהוא חוזר מספר פעמים:
א.    גילוי העץ.
ב.     גילוי האמת ע"י הילדים והאב לגבי מהות העץ.
ג.      גילוי האמת ע"י הילדים על החיים – על המציאות.
הפואנטה* בסיפור
סיפור זה הינו סיפור פואנטה כיוון שבסוף הסיפור חל מהפך בכך שהתגלה שפרותיו של העץ אינם טעימים: האב נתן לבניו לטעום, הם שיקרו ואמרו זה טעים, אך לאחר שאב טעם, הוא גילה שפירות העץ אינם טעימים בעצמו.

Posted

in

by