ראי אנחנו שניים מספרים / י. עמיחי
נושא השיר: המערכת הזוגית שבין גבר לאישה
הנושא של אהבה, יחסים בין גברים לנשים, הינו נושא קלאסי. ההבל הוא שעמיחי לוקח את מטאפורת המתמטיקה ומשתמש בה לתיאור מערכת היחסים בין אישה לגבר – דבר המאפיין שירה מודרנית.
אהבה ß מתחום הרגש.
מתמטיקה ß מתחום ההיגיון, שכלתניות, תוצאות ברורות. הוא מדבר על פעולות חשבון בסיסיות.
באהבה לעומת המתמטיקה, הכל לא צפוי ולא מתוכנן ולא חד-משמעי.
עמיחי מצרף יחד שני תחומים שלכאורה לא מתחברים אחד עם השני. הצירוף יוצר הפתעה. ההפתעה היא רעננה – חדש – זה מעורר עניין – בלתי צפוי. בנוסף, זה יוצר מידה של הומור (עקב הבלתי צפוי).
תוכן השיר
– "עומדים יחדיו ומתחברים": קיימות כמה דרכים להתחבר – חיבור ואז נוצר משהו אחר מהחיבור 1,2 à 12 – כל אחד נשאר עצמו, אבל הופכים למספר אחד.
– "או מתחסרים" – קיימות עליות ומורדות. הסימן איינו אחיד והוא משנה את מערכת היחסים. הם ביחד רק כשהיחסים ביניהם משתנים.
בית שלישי
בית זה מדבר בעצם על הדרך הזוגית. הדרך אינה קלה מפני שהיא משתנה ולא אחידה, מורכבת לפעמים – לפעמים מוצאים קשיים בזוגיות.
הם ראו "כפלים של אושר" ובמקום שיש בו כפלים, יש גם שברים (כפל וחילוק הם פעולות מתמטיות הפוכות), כאשר יש עליה יש גם ירידה.
שברים ß משבר, לעבור משבר.
ß סימן מתמטי, להיות חלק משלם.
בית רביעי
מצב חדש של המספרים, הם עומדים על קו שבר ביחד.
מצד אחד – הם עומדים אחד ליד השני, יוצר תחושה של יציבות, שני אנשים שהולכים על חבל צריכים להיות רגישים אחד לשני. קו השבר דורש תיאום משני האנשים. מערכת יחסים בנויה משניים ודורשת השתתפות משני הצדדים, תמיכה ועזרה אחד לשני.
מצד שני – הם על קו שבר, קו הינו דק ורופף. הם כמו על שפת התהום. הליכה מסוכנת שדורשת תיאום.
בית חמישי
מעבר לקו מחכה להם המכנה המשותף. אם הם יעברו את כל המשברים הם בסופו של דבר הם יהיו ביחד.
מכנה משותף ß מתמטיקה
ß החיים ביחד
אם נצליח לעבור את כל השלבים, אם נצליח לעבור את קו השבר, נגיע אל המכנה המשותף – למצוא את דרך החיים.
השיר בנוי כפנייה, חד-שיח. כאשר הפנייה חוזרת כמה וכמה פעמים, "ראי", "אל תראי" – לכל אורך השיר חוזרת הפנייה אל דמות נשית.
מבנה השיר – שבירת המבנה התחבירי
כמו שירים רבים בשירה המודרנית, השיר שובר מערכות תחביריות. משפט מתחיל בבית א' וממשיך בבית ב' וכך הלאה. השיר שובר את המבנה התחבירי על מנת להדגיש את נושא קו השבר ועם שינוי מקום שמשנה לגמרי את המצב.
השבירה מתרחשת במקום קבוע ושוברת את המערכת התחבירית (שהיא הגיונית ויש לה כללים מאוד ברורים). האהבה אינה הגיונית ולכן גם נשברת המערכת התחבירית.
גלישה – שבירה של המבנה התחבירי כאשר סוף המשפט במקרה זה נמצא בשורה הבאה אחרי השורה בה נמצא תחילת המשפט.
– צריך לשים לב למה דבר זה קורה – הדבר מושך תשומת לב ומחייב אותנו בקריאה כפולה – הדגשה מכוונת.
– במקומות שבהם הוא אומר "או", המשך המשפט נשבר (המבנה התחבירי) וממשיך בשורה חדשה. הדבר בא להראות את הפנים השונות שיש למערכות יחסים.
לשון
– לשון תקנית – לא גבוהה, אך טובה.
– מספרים ß מתוחכם.
– "אנחנו שניים מספרים" – לא הולכים לפי התלם, מתוחכמים.
– כשדיברו פעם על מספרים, דיברו על רומן חפוז. זה התחיל כרומן חפוז וסתמי בין שני אנשים לא רציניים וכמו שקורה במערכות יחסים – קרה משהו לא צפוי והדבר הפך להרבה יותר משמעותי. לא ניתן להסביר איך זה קרה, אך זה קרה.
כיצד מתבטאת חירות השירה המודרנית בשיר?
חירות השירה המודרנית מתבטאת בשיר בכך שבשיר יש חריזה מדויקת שנבחרה ע"י המשורר. (חריזה הוא דבר המאפיין שירה קלאסית)