מבוא
שיתוף פעולה בשרשרת האספקה נחשב לאחד הגורמים המרכזיים המשפיעים על ביצועי חברות תעשייתיות, אך מחקרים קודמים הצביעו על ממצאים סותרים באשר לאופיו ולהשפעתו. חלקם מצאו קשר חיובי מובהק בין שיתוף פעולה בשרשרת האספקה לבין ביצועי הארגון, ואחרים דיווחו על קשרים מורכבים או לא ליניאריים. במקביל, הקשר בין תרבות ארגונית לבין שיתוף פעולה נותר לא בהיר, במיוחד בהקשרי תרבות ייחודיים כמו וייטנאם, שבה שוררים ערכים קונפוציאניים של היררכיה וריחוק כוח.
המאמר מתמקד בענף ההלבשה הווייטנאמי, ובוחן כיצד סוגי תרבות ארגונית שונים – בעיקר תרבות קבוצתית ותרבות מתפתחת – משפיעים על רמת שיתוף הפעולה הפנימי והחיצוני בשרשרת האספקה, וכיצד שיתוף פעולה זה מוביל ליתרון תחרותי בתחום העלות ובתחום הבידול. המחקר נשען על תיאוריית התרבות הארגונית ותיאוריית המבט היחסי (Relational View), המדגישה את חשיבות הקשרים בין שותפים עסקיים כנכס בלתי מוחשי המייצר ערך.
סקירת ספרות ומסגרת מושגית
תרבות ארגונית
התרבות הארגונית מוגדרת כמערכת משותפת של ערכים, נורמות והנחות יסוד המנחות את התנהגות חברי הארגון. במסגרת מודל הערכים המתחרים (Competing Values Framework) קיימים ארבעה סוגי תרבות: התפתחותית, קבוצתית, היררכית ורציונלית. התרבות ההתפתחותית מעודדת חדשנות, יזמות ולמידה; התרבות הקבוצתית מדגישה שיתוף, נאמנות ותחושת שייכות; התרבות ההיררכית מבוססת על סדר, נהלים ויציבות; והתרבות הרציונלית מתמקדת בהשגת יעדים ויעילות חיצונית. מרבית המחקרים התמקדו בשני הסוגים האחרונים, בעוד שהמאמר הנוכחי בוחן דווקא את שני הראשונים, שתרומתם לשיתוף פעולה טרם הובהרה בהקשר וייטנאמי.
שיתוף פעולה בשרשרת האספקה
שיתוף פעולה בשרשרת האספקה חורג מעבר לשילוב מערכתי פשוט, וכולל התחייבות לטווח ארוך, שיתוף מידע טכנולוגי ותכנון משותף. המחקר מבחין בין שלוש רמות עיקריות:
-
שיתוף פעולה פנימי – בין מחלקות בתוך הארגון, המתבטא בתיאום, שיתוף ידע וקבלת החלטות משותפת.
-
שיתוף פעולה עם ספקים – הכולל שיתוף מידע תפעולי וمالي, תכנון משותף, שיפור איכות וחתימה על חוזים ארוכי טווח.
-
שיתוף פעולה עם לקוחות – הנוגע לשיתוף מידע על ביקוש, תכנון ייצור, עיצוב מוצר ואיכות השירות.
יתרון תחרותי
יתרון תחרותי מוגדר כיכולת הארגון ליצור לעצמו עמדה מועדפת ביחס למתחרים. בהתבסס על אסטרטגיות פורטר, הוא נחלק לשני ממדים עיקריים: יתרון עלות, הנובע מהוזלת עלויות ייצור ותפעול, ויתרון בידול, המבוסס על איכות, חדשנות ותפיסת עליונות בעיני הלקוח. המחקר בוחן את שני הממדים ואת הקשר ההדדי ביניהם.
המסגרת התיאורטית
שילוב שתי התיאוריות – התרבות הארגונית והמבט היחסי – מאפשר לבחון כיצד הערכים הפנימיים בארגון משפיעים על דפוסי השיתוף שלו, וכיצד יחסים אלה מהווים משאב בלתי מוחשי המייצר יתרון תחרותי. על בסיס זה נבנו שלוש השערות עיקריות:
-
לתרבות קבוצתית והתפתחותית יש השפעה חיובית על שיתוף פעולה בשרשרת האספקה.
-
לשיתוף פעולה בשרשרת האספקה יש השפעה חיובית על יתרון העלות ועל יתרון הבידול.
-
יתרון העלות משפיע חיובית על יתרון הבידול.
הקשר התעשייתי: תעשיית ההלבשה בווייטנאם
תעשיית ההלבשה מהווה כ-15% מהתמ"ג של וייטנאם ומעסיקה למעלה משלושה מיליון עובדים. אף על פי כן, מרבית החברות פועלות בשלבי הייצור הנמוכים של שרשרת הערך, בעיקר במסגרת חוזי CMT (Cut-Make-Trim) בעלי רווחיות נמוכה. התעשייה נשענת במידה רבה על יבוא חומרי גלם מסין, טאיוואן וקוריאה, ומייצאת בעיקר לארה"ב, לאיחוד האירופי וליפן. המורכבות הלוגיסטית והפערים בתיאום בין גורמים שונים הופכים את שיתוף הפעולה למרכיב חיוני לשיפור התחרותיות. בנוסף, ההקשר התרבותי של היררכיה ואי שוויון כוח מציב אתגר מיוחד לאימוץ תרבויות ארגוניות מבוססות שיתוף וחדשנות.
מתודולוגיה
המחקר התבסס על סקר שנערך בקרב 192 מנהלים בענף ההלבשה בווייטנאם. כלי המחקר היה שאלון בן ארבעה חלקים: נתונים דמוגרפיים, פריטי מדידה לתרבות ארגונית, שיתוף פעולה בשרשרת האספקה ויתרון תחרותי. כל הפריטים נמדדו בסולם ליקרט בן חמש דרגות. לאחר תהליך תרגום ובדיקת תקפות, הנתונים עובדו בשיטות סטטיסטיות מתקדמות – ניתוח גורמים מאשש (CFA) ומודל משוואות מבניות (SEM) – באמצעות SPSS ו-AMOS.
ממצאים
המדגם כלל בעיקר מנהלים בדרג ביניים ובכירים, רובם בעלי ניסיון של מעל חמש שנים. כל המדדים הפגינו מהימנות גבוהה (α>0.7) והמודל הסטטיסטי נמצא מתאים. התוצאות אישרו את כל ההשערות שהוצגו:
-
השפעת התרבות הארגונית על שיתוף פעולה: נמצא קשר חיובי חזק ומובהק (β=0.665, p<0.001). תרבות התפתחותית, המעודדת חדשנות ודינמיות, ותרבות קבוצתית, המטפחת שותפות ואמון, שתיהן תורמות להעמקת שיתופי הפעולה הפנימיים והחיצוניים.
-
השפעת השיתוף על יתרון העלות: קשר חיובי מובהק (β=0.309). השיתוף מאפשר הקטנת כפילויות, תיאום בין מחלקות, הפחתת בזבוזים ושיפור ביעילות התפעולית.
-
השפעת השיתוף על יתרון הבידול: קשר חיובי חזק מאוד (β=0.635). באמצעות שיתוף פעולה עם ספקים ולקוחות, הארגונים משפרים את גמישותם, את מהירות התגובה לשוק ואת יכולתם לחדש מוצרים.
-
קשר בין יתרון עלות לבידול: נמצא קשר חיובי (β=0.179), המעיד כי הוזלת עלויות עשויה לשמש בסיס להשקעות בחדשנות ובאיכות, ובכך להוביל לבידול.
דיון
הממצאים מצביעים כי בתעשייה המאופיינת ברווחיות נמוכה ובהתבססות על עבודת כפיים, תרבות המעודדת שיתוף ויצירתיות מסוגלת לשפר את שיתוף הפעולה הבין-ארגוני ובתוך הארגון גם יחד. התרבות ההתפתחותית מאפשרת אימוץ טכנולוגיות ותהליכים חדשניים, בעוד שהתרבות הקבוצתית מטפחת אמון ותקשורת פתוחה בין עובדים וספקים.
שיתוף פעולה פנימי תורם לצמצום עלויות באמצעות תיאום תפעולי וחלוקת אחריות ברורה. שיתוף עם ספקים משפר זמינות חומרי גלם ומפחית עיכובים, בעוד שיתוף עם לקוחות מאפשר תכנון ייצור מדויק יותר ויכולת התאמה אישית של מוצרים – מה שמוביל ליתרון בידול.
נמצא גם כי יתרון העלות עצמו מהווה תשתית לבידול: כאשר חברה מצליחה להוזיל את עלויותיה, היא יכולה להפנות משאבים לשיפור גמישות הייצור, לאיכות ולשירות, ובכך לבדל את עצמה בשוק.
תרומות תאורטיות
המחקר תורם להבנת מקורותיו של שיתוף הפעולה בשרשרת האספקה בכך שהוא מדגיש את תרבות הארגון כגורם מקדים מרכזי. הוא מראה כי גם בסביבה היררכית ניתן לטפח ערכים קבוצתיים והתפתחותיים המשפרים תיאום וחדשנות. שילוב נקודת המבט הפנימית והחיצונית של השיתוף מציע גישה הוליסטית להבנת תפקוד השרשרת. נוסף לכך, המחקר מרחיב את תיאוריית המבט היחסי בכך שהוא מדגים כיצד יחסים מבוססי אמון ושיתוף מהווים משאב נדיר ובלתי ניתן לחיקוי המייצר יתרון תחרותי.
עוד תרומה עקרונית היא ההוכחה האמפירית לכך שיתרון עלות עשוי להוביל לבידול, בניגוד לגישה הקלאסית הרואה בשתי האסטרטגיות מנוגדות.
השלכות מעשיות
מנהלים בתעשיית ההלבשה יכולים להפיק מהמחקר תובנות יישומיות חשובות:
יש להשקיע בפיתוח תרבות ארגונית המעודדת עבודת צוות, למידה וחדשנות. יש להקים מנגנונים למדידת שיתופי פעולה, לקיים סדנאות חוצות-מחלקות ולהוקיר הישגים משותפים.
נוסף על כך, ניהול יעיל של קשרים עם ספקים ולקוחות באמצעות שיתוף מידע ותכנון משותף תורם לשיפור מהירות התגובה והגמישות. שימוש בחיסכון בעלויות לצורך השקעה בטכנולוגיות ובתהליכים גמישים יאפשר לחברות לעבור מיתרון עלות לבידול מתמשך.
מסקנות
המחקר מצביע על כך שתרבות ארגונית מבוססת קבוצה והתפתחות משמשת כגורם מכריע בהצלחת שיתוף הפעולה בשרשרת האספקה, וכי שיתוף פעולה זה מוביל ליתרון תחרותי כפול – בהוזלת עלויות וביכולת בידול. תוצאות אלו רלוונטיות במיוחד לענף ההלבשה בווייטנאם אך עשויות להוות בסיס להבנה רחבה יותר של הקשר בין תרבות, שיתוף פעולה וביצועים תחרותיים בתעשיות מתפתחות בכלל.
מקור
Tran, D. T. M., Thai, V. V., Duc, T. T. H., & Nguyen, T. T. (2025). Organisational culture as the antecedent of supply chain collaboration and its relationship with competitive advantage. The International Journal of Logistics Management, 36(3), 720-746.

