פתרון ממ"ן לדוגמא בקורס אסטרטגיה של התפעול‏ (13027)

האוניברסיטה הפתוחה – אסטרטגיה של התפעול‏ – ממ"ן 11

שאלה 1

מה פירוש תחרות מבוססת זמן. תן דוגמה למוצר אשר הצליח על בסיס תחרות מבוססת זמן.

תשובה לשאלה 1

תחרות מבוססת זמן נשענת על יכולת הארגון להביא מוצר חדש או גירסה מתקדמת של מוצר קיים לשוק לפני המתחרים
דוגמה אחת היא המעבדים של אינטל המגיעים לשוק המגיעים לשוק בין חצי שנה לשנה לפני המתחרים ומאפשרים לאינטל לגבות מחירי מונופול לזמן קצר.
דוגמה שניה היא הפורד מוסטנג אשר יצא לשוק 3 שבועות לפני המתחרה של קרייזלר והצליח "לשבור את השוק".

שאלה 2

שני תלמידי תיכון מציעים שירותי בניית מחשבים התפורים לפי דרישות מיוחדות. התלמידים עורכים מחקר שווקים ורוכשים חלקים ומרכיבים אותם לפי בקשת הלקוח. לאחרונה קיבלו הזמנה מזכן בעל עסק ל – 8 מחשבים אישיים זהים. זוהי ההזמנה הגדולה ביותר שקיבלו עד כה והמזמין מתנה את מתן ההזמנה בסיומה לפני תום שנת הכספים החל בעוד שבועיים בדיוק. התלמידים הרכיבו את המחשב הראשון על פי דרישת לקוחם ומלאכת ההרכבה ערכה 18 שעות. הרכבת המחשב השני ערכה 14.5 שעות ואילו הרכבת המחשב השלישי ארכה 12.63 שעות. תכנית הלימודים בתיכון מאפשרת לתלמידים 7 שעות עבודה ביום.
א. האם יספיקו למסור את המחשבים בזמן? (התלמידים יראי שמים ואינם עובדים בשבת).
ב. בכמה עליהם לתמחר הרכבת כל מחשב (שכר עבודה בלבד) אם ברצונם לקבל 80 ₪ לשעת עבודה?
הערה: יש לתת את הדעת על הסוגיה האם עבודת ההרכבה נעשית על ידי עובד אחד או על ידי שניהם יחד!

פתרון שאלה 2

12 ימי עבודה בני 7 שעות יתנו 12×7=84 שעות עבודה.
זמן ייצור מחשב ראשון: 18 שעות
זמן ייצור מחשב שני: 14.5 שעות
זמן ייצור מחשב שלישי: 12.63 שעות
סעיף א

יידרשו 109.4 שעות עבודה על מנת חהשלים את המשימה. לרשות התלמידים 84 שעות עבודה ועל כן לא יצליחו לספק את ההזמנה במועד.
סעיף ב
על מנת לקבל 80₪ לשעה עליהם לתמחר את סך העבודה ב 109.4 x 80 = 8,752 ₪ ולכן כל מחשב יתומחר ב 8,752/8=1,094 ₪.

 

שאלה 3

רשת חנויות כלבו מוכרת מוצרים של הרשת ושל יצרנים אחרים. החברה שוקלת להקים מפעל לבנים בירדן. הקמת המפעל תעלה לחברה 5.5 מיליון $ והוא יהיה מסוגל לייצר לבנים בעלות של 1.20$ ליחידה. החברה יכולה להפקיד את הייצור בידי קבלן משנה תמורת 3.00$ ליחידה. כמה לבנים על החברה לייצר במפעל החש כדי להצדיק את בנייתו מול הצאת הקבלן?

פתרון שאלה 3

3Q = 5,500,000 + 1.2Q
Q=3,055,555.5
על החברה לייצר לפחות 3,055,556 לבנים ע"מ להצדיק את בניית המפעל.

שאלה 4

מפעל פלדה יפני שוקל הרחבת המפעל. על פי הניסיון מתנהג הקשר בין כושר הייצור לעלות לפי החוק הבא:

כאשר F(y) במיליוני $ ו – y בטונות פלדה לשנה. אם הביקוש לפלדה צפוי לעלות בקצב קבוע של 8,000 טון לשנה והעלויות מהוונות לפי שער ריבית של 10% לשנה, מהו מספר השנים האופטימלי בין הרחבה להרחבה ומה תהיה עלות כל הרחבה?

פתרון שאלה 4

לפי נוסחת הקשר בין כושר הייצור לעלות ההקמה נסיק a = 1.22. לפי הטבלה נסיק u=1.22.
מכאן ניתן לחשב את משך הזמן בין הרחבות עוקבות: x = (u/r) = (1.22/0.10 = 12.2.
על כושר הייצור של ההרחבה לענות לביקוש המצטבר בזמן שבים ההרחבות 8,000*1.22=97,600 טון. עלות ההרחבה ניתנת לחישוב בעזרת נוסחת הקשר בין כושר הייצור לעלות:

כלומר, יש צורך להרחיב את כושר הייצור של המפעל ב – 56,000 טון, כל 15 שנה, בעלות של 1,191,512$ (בקירוב).

שאלה 5

מה ההבדל בין מחזור חיי המוצר לבין מחזור חיי התהליך? מה הקשר בין שתי תפיסות אלה?

תשובה לשאלה 5

מחזור חיי המוצר מתאר את נפח המכירות של המוצר לאורך הזמן. מחזור חיי מוצר טיפוסי מתאר ארבעה שלבים עיקריים – מיזם, צמיחה מהירה, בגרות והתייצבות או דעיכה ובשל כך יש לנקוט באסטרטגיות שיווקיות שונות.
גרף טיפוסי של מחזור חיי המוצר:

מחזור חיי המוצר מתאר את נפח המכירות של המוצר לאורך הזמן. מחזור חיי מוצר טיפוסי מתאר ארבעה שלבים עיקריים – מיזם, צמיחה מהירה, בגרות והתייצבות או דעיכה ובשל כך יש לנקוט באסטרטגיות שיווקיות שונות.