החומר המסוכם
– קשב (טבלה) ומגבלותיו.
– תלות בשדה.
– אסטרטגיה של החצייה.
– רכיבה על אופניים.
– תמרורים (עפ"י דף עבודה).
סיכום למבחן בזה"ב
קשב ומגבלותיו
מגבלות הקשב והשפעתם על הולכי רגל ונהגים
|
ביטוי אצל הנהג
|
ביטוי אצל הולך הרגל
|
תוצאה
|
עומס מוחי
|
עומס חזותי – רמזורים, תמרורים… עומס שמיעתי – רעשים. עומס על חושים רבים.
|
מושפע מהדרך – חנויות, רעשים… עומס על חושים רבים.
|
הזנחה של פרטים חיוניים הגורמת לתאונה.
|
הסחה
|
הזנחת הנהיגה לטובת שלטים, חדשות וכו'.
|
פגישה, פרסומות, ווקמן, חנויות.
|
אובדן שליטה.
|
התמקדות
|
חיפוש רחובות, הקשבה לחדשות, "הליכה לאיבוד", התבוננות במראות הצד.
|
חיפוש חנות, שלט, רחובות…
|
לא שם לב למה שקורה סביבו – הזנחת פרטי מידע חיוניים הגורמת לתאונה.
|
חוסר ערנות
|
עייפות, מצב נפשי, שכרות, ירידה ברמת הקשב, סמים.
|
עייפות, שיכור, חלומות בהקיץ.
|
להירדם על ההגה, הזנחה שלא במודע את הנהיגה. זמן תגובה עולה.
|
קשב חלקי
|
נהיגה אוטומטית. שעמום, שגרה, חוסר ערנות.
|
הליכה אוטומטית. שעמום, שגרה.
|
לא ערני לשינויים בדרך – תאונה.
|
פיצול קשב
|
עומס באחד החושים. דיבור בפלאפון…
|
שיחה עם חבר…
|
הזנחה של פרטי מידע חיוניים, אובדן שליטה וריכוז.
|
תלות בשדה
הגדרה
תכונה המביאה את כושרו של האדם לזהות ולשלוף מתוך התמונה החזותית את הפרטים החשובים לו (סינון והתמקדות). תכונה זו שונה מאדם לאדם.
ככל שאדם מושפע פחות מהשדה ומצליח לזהות פרטים, הוא מפגין אי-תלות בשדה. לעומתו אלו שמתקשים הם תלותיים בשדה.
השדה הקריטי
שדה – טווח ראייה, שדה ראייה.
שדה קריטי – השדה הקריטי הוא תחום הקשב (האזור שבו החושים מתפקדים). במהירות נמוכה יחסית, הנהג יעצור בצורה סבירה תוך 15 עד 20 מטר כשהוא יתקל במכשול בלתי צפוי. זהו המרחק הקריטי שעליו הוא צופה ובמרחק זה, הדרך מתפרסת כזווית גדולה יחסית. ככל שהנהג יאיץ מהירותו, יגדל המרחק הקריטי. שדה הראייה בו הוא ממקד את מבטוח ואת הקשב שלו – מצטמצם בזווית קטנה יותר והתוצאה – אובדן פרטים קרובים יחסית הנמצאים מחוץ לשדה.
האסטרטגיה של החצייה
עימות בין הולך-רגל למכונית:
– מפגעים לא מכוונים.
– מוות.
– מצבים מסוכנים.
– פלישה לשטחים.
– אין מודעות.
– קושי במניעה.
– חד-צדדי.
– שגרה.
– מציאות מניעה.
– משטרת התנועה.
מקורות המידע לנהג/הולך-רגל על הנעשה בשטח
– רמזורים.
– מעבר חצייה.
– מראות.
– (לעוורים) – זמזום בחצייה.
– תמרורים.
– סימונים.
– רדיו.
– מפות.
– שילוט.
– חושים.
– קשר עין.
עימותים בדרכים – הגדרה
עימותים בדרכים הם מצבים שבהם אחד הגורמים בדרך (מכוניות, הולכי רגל וכו') מפריעים לפעולותיו של אחד המשתמשים בדרך.
לדוגמא: מכונית החונה על מעבר החצייה מונעת מהולך רגל קשר עין עם הכביש והוא עלול להידרס.
סיכום טבלת נתונים על הבטיחות במעבר חצייה
אתרי החצייה המסוכנים ביותר: ריחוק ממעבר וצומת, מעבר בלי רמזור וצומת ללא מעבר.
אתרי החצייה הבטוחים ביותר: הליכה נגד כיוון התנועה, הליכה עם כיוון התנועה.
סיבות אפשריות לתאונות כאשר הולך רגל עומד על מדרכה: סטיית המכונית מהכביש (אובדן שליטה), יציאת מכונית מחנייה ועוד.
רוב התאונות מתרחשות ב: מקומות ללא רמזורים ומעברים רחוקים או לא מסודרים. במקומות אלו מידת הקטלניות (עוצמת הנזק בנפש) גדולה.
במעבר חצייה בלי רמזור: ישנם יותר נפגעים אך מידת הקטלניות נמוכה יותר.
הסיבות לכך שעמידה על הכביש פחות חמורה מאשר צעידה או חצייה: ניתן לברוח למדרכה, בעת עמידה יש יותר סיכוי עמידה שיראו אותך, לעומת הליכה שיכולה לגרום הפתעה, או חוסר תאימות עם נהג.
הסיבה לכך שמספר הנפגעים בהולכי רגל שהלכו עם התנועה: כאשר הולכים עם כיוון התנועה, לא רואים את המתרחש מאחור ויכולות להיגרם תאונות.
מסקנות נוספות:
- עמידה על הכביש היא פחות חמורה מחצייה או צעידה.
- אם הולכים על הכביש יש ללכת נגד כיוון התנועה.
- תאונות במעבר חצייה אינן פחות חמורות.
- התאונות חמורות במיוחד כשהולך רגל חוצה את הכביש לא במעבר חצייה.
* ילדים פגיעים יותר ממבוגרים בתאונה קטלנית.
* חומרתן של תאונות הקשורות להליכה או המתנה על הכביש גבוה מאוד (בניגוד למעבר חצייה).
* חומרת תאונות במעבר חצייה נמוכה פי 2 מחומרת תאונות בקטע דרך.
מצבי חצייה
מצב
|
יתרונות
|
חסרונות
|
מעבר חצייה לא מרומזר
|
-זכות קדימה.
-הסתמכות עצמית.
-מהר יותר.
-ערנות.
-נהגים יזהרו יותר.
|
-אין תיאום הולך רגל-רכב.
-אין בטחון מלא.
-תלוי בהתנהגות הנהגים.
-ביצועי עברות תנועה יכולים להשפיע.
|
מעבר חצייה מרומזר
|
-סדר.
-תיאום.
-בטיחות.
|
-חוסר ערנות.
-שאננות.
-בטחון מופרז.
|
ללא מעבר חצייה
|
-נהגים לא צריכים להאט.
-חוצים איפה שרוצים.
-ערנות של הולכי הרגל.
|
-נהג נוהג "חופשי".
-גורם ההפתעה.
-לקיחת אחריות כבדה.
-אין זכות קדימה.
|
ברמזור מהבהב ימינה
|
-לא צריך להמתין לרמזור.
|
– חוסר ערנות לצד ימין (מצד הנהג).
-אין קשר עין.
-גורם ההפתעה.
|
כללים לחציית כביש
- הכי בטוח לחצות על גשר או במנהרה.
- בטוח יותר לחצות במעבר-חצייה מסומן אם הוא נמצא בקרבת מקום.
- לפני הירידה למעבר החצייה יש לעצור צעד אחד לפחות לפני שפת המדרכה, להתבונן לכל הכיוונים משום שרכב עלול להגיע מעבר לפינה בצומת, מחנייה של בית או מכל מקום בלתי צפוי אחר, להאזין לקולות התנועה ולבדוק היטב אם אין רכב מתקרב.
- אם חונה רכב לפני מעבר החצייה, יש לוודא שלא נמצא נהג בתוך הרכב (שלא יתחיל בנסיעה תוך כדי החצייה) ושאין רכב אחר עוקף בשעת החצייה. בחצייה לפני רכב חונה (או לפני כל עצם שמסתיר את שדה הראייה ואת הכביש) חייב הולך הרגל לעצור פעמיים: פעם אחד לפני שפת מדרכה ופעם שנייה לאחר שהגיע לדופן הרכב החונה וכאשר הכביש נראה ברור ופנוי.
- אין לסמוך על אדיבותם וזהירותם של נהגים. על כן, יש לחצות רק לאחר יצירת קשר עין עם הנהג המתקרב, כאשר בטוחים שהוא הבחין ועצר את הרכב, ורק לאחר בדיקה נוספת שהכביש פנוי ואין רכב שמתכוון לעקוף.
- יש לחצות בקו ישר והקצר ביותר, על מנת להימצא כמה שפחות זמן על הכביש וששדה הראייה פתוח לשני הכיוונים וניתן לראות בקלות כל כלי רכב מתקרב.
- אין לחצות לפני אוטובוס שעוצר בתחנה או מאחוריו וגם לא לפני או אחרי כל כלי-רכב גדול אחר שחונה, כיוון שאלה מסתירים את שדה הראייה ולא ניתן לראות רכב מתקרב.
- חצייה בין מכוניות חונות: רצוי להימנע מחצייה בין מכוניות חונות, כי במצב כזה שדה הראייה חסום הן לנהגים והן להולכי רגל. אם אין ברירה וצריך לחצות בין שתי מכוניות חונות, יש לבחור מקום בו חונות מכוניות נמוכות והמרווח ביניהן גדול יותר. חצייה בין מכוניות חונות מתבצעת בשני שלבים, כמו בסעיף 3.
- אסור להולך-רגל לרדת מהמדרכה לכביש כשהרכב מתקרב (מכאן ברור שזכות הקדימה של הנהג).
- כשהולך רגל נמצא כבר על הכביש, חייב נהג לאפשר לו לסיים את החצייה.
- אסור לנהג לחנות ולעצור בקרב מעבר חצייה. הנהג חייב לנהוג בזהירות ולהתכונן לבלימה בקרבת מעבר החצייה.
רכיבה על אופניים – כללים וחוקים
כללי
- לא ירכב אדם אלא אם אופניו במצב תקין וראויים לשימוש.
- לא ירכב אדם אלא על גבי המושב הקבוע המחובר אליהם.
- מותר לרוכב מכיל 14 שנים ומעלה להרכיב ילד שטרם מלאו לו 8 שנים על אופניו, המצויד במושב נפרד המבטיח את שלום הילד.
- לא ירכב אדם על אופניים על המדרכה או על חלק מהדרך המיועד להולכי רגל. מומלץ להולך רגל, להסיע את אופניו על המדרכה אם אין בכך הפרעה להולכי רגל.
- הוקצה שביל מיוחד לנוסעי אופניים, יש לנסוע עליו.
- אופניים הם כלי רכב לכל דבר ולכן חלים עליהם חוקי כלי הרכב.
לפני הרכיבה
- לפני הירידה לכביש על רוכב האופניים לצעוד צעד אחד לפני שפת המדרכה ולדאוג שהאופן הקדמי לא יבלוט מעבר לשפת המדרכה, כדי שלא ייפגע מרכב חולץ ולא יפריע לזרימת התנועה.
- יש להסתכל לכל הצדדים ולוודא, שהכביש פנוי.
- כשהכביש פנוי, יוריד רוכב האופניים את אופניו קרוב לשפת המדרכה, ישב על אופניו כשרגליו על הקרקע, יביט מעבר לכתף שמאל לאחור ולצדדים ויאזין לקולות התנועה, אם פנוי, יפנה את האופניים לכיוון התנועה, יביט בשנית ויתחיל לרכוב.
הרכיבה על האופניים
- הרוכב ירכב קרוב לשפת הכביש הימנית וינהג בזהירות.
- אם הרכיבה מתבצעת בחברת מספר רוכבי אופניים – הם ינהגו בטור עורפי בלבד.
- הרוכב ישמור על רווח נאות בינו ובין הרכב הנוסע לפניו, למקרה של עצירה, או מתן איתות. (מומלץ לשמור על מרחק 3 זוגות אופניים מהרכב לפניו)
עקיפה
רצוי להימנע מעקיפה, אך אם בכל זאת יש צורך – היא תתבצע עפ"י הכללים הבאים:
– יש להביט לאחור כדי לוודא שאין רכב נוסף המתכוון לעקוף.
– אם פנוי, יש ליצור קשר עין עם הנהג הנעקף.
– יש לאותת לעקיפה ולהחזיר מיד את היד לכידון.
– יש לעבור את הרכב הנעקף וליצור קשר עם הנהג ברכב הנעקף.
– יש לחזור ולהשתלב בצד ימין.
פניות
בפנייה ימינה יש להמשיך לרכוב קרוב לשפת המדרכה הימנית כני למנוע כניסת רכב בין האופניים למדרכה.
א. לאותת ליצירת קשר עין עם הנהג מאחור ולהחזיר יד לכידון.
ב. להביט לכל כיוון.
ג. לבדוק שהדרך ימינה פנויה ולבצע את הפנייה בשתי ידיים יציבות על הכידון.
פנייה שמאלה עדיף לעשות ברגל.
הציוד ההכרחי לרוכב האופניים
– פעמון.
– מנגנון בלימה.
– מחזיר אור אדום על הכנף האחורית.
– מחזירי אור צהובים על דפנות האופניים.
– פנס לבן לפנים.
– פנס אדום לאחור.
– רגלון ומחזיר אור.
– מחזיר אור בין החישוקים.
– על הרוכב: קדסה ומחזירי אור.
תמרורים (עפ"י דף עבודה)
עפ"י דף העבודה: "חידון תמרורים".
להלן פירושי התמרורים. המספרים הם מימין למעלה עד למטה ואז עוברים לצד שמאל, מלמעלה למטה.
הפירושים הם מתוך ספר לימוד למבחן תיאוריה.
- צומת – הצטלבות דרכים.
- הסתעפות דרכים שמאלה.
- הסתעפות דרכים ימינה.
- מסילת ברזל.
- ילדים בדרך.
- סגור לכל כלי הרכב.
- אין כניסה.
- הפנייה שמאלה אסורה.
- פניית פרסה אסורה.
- תן זכות קדימה.
- עצור! תן זכות קדימה.
- רחוב משולב – מגרש למשחקים.
- כניסה לדרך מהירה.
- אסורה הכניסה לאופניים.
- שביל לאופניים בלבד.
- אסורה כניסה להולכי רגל.
- כניסה לכביש בו התנועה מותרת רק בכיוון חד-סטרי.
- מעבר חצייה.
- מעבר עילי עם מדרגות להולכי רגל.
- מעבר תחתי עם מדרגות להולכי רגל.